• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Ta lån och flytta utomlands, frågor kring detta

John_Holmes

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Hej, av olika skäl så kommer jag flytta permanent utomlands den kommande vintern eller våren. Jag har bestämt mig för att ta så många lån som möjligt för att sedan inte återvända. Jag har några frågor kring detta eftersom jag aldrig har tagit ett lån i hela mitt liv.

1. Hur mycket kan jag få? Jag har varit timanställd sen 2017,och har tjänat mellan 100 000 – 300 000 varje år sen dess. Observera att lönerna är efter skatt inte före. Jag har för närvarande 400 000 kr i besparingar och inga betalningsanmärkningar. Enligt denna tråd var det en som skrev 1 500 000kr https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/lån-och-flytta-utomlands.10223/

fast det känns för bra för att vara sant. Och vad blir det enklaste alternativet?



2. Vad är riskerna med att skicka vidare skulden till ett inkassobolag utomlands? Jag vet att kfm inte kan göra någonting med tillgångar som finns utomlands, däremot har jag läst lite om hur man kan skicka vidare skulden till ett inkassobolag utomlands. För lägre summor under 100 000k är det mycket osannolikt på grund av byråkrati, men jag vill minst ha 500 000kr, så vad är riskerna med detta scenario? Jag har inte riktigt bestämt än vart. På listan står det mellan, Ryssland, Lettland och Albanien. För närvarande så lutar jag mig mest mot Albanien och minst mot Lettland. Jag kommer inte skriva ut mig från Sverige och säga vart jag tänker flytta till skatteverket.



3. Vad är det bästa sättet att få tag i tillgångarna i det nya landet? Min plan är att jag flyttar dit först och fixar bank osv. Sedan när det är klart tar jag lånen + köper så många saker på faktura avbetalning och sedan för över alt hit





4. När man väl söker om lån, måste jag komma med en ursäkt vad jag tänker använda pengarna till?



Värt att notera är att jag inte är svensk medborgare men från ett annat europeiskt land.

Moraltanter och varför jag ska göra detta undanbedes. Tack för alla seriösa svar
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Egon

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
21 September 2020
Meddelanden
819
Mottagna reaktioner
303
Poäng
497
Innehållet och formuleringen doftar juli-tråden och är förmodligen skapad av samma TS.

1.) Beror helt på tillvägagångssätt.

2.) Oklart

3.) Luddig formulering?

4.) Anledning att låna är självklart något du behöver uppge.
 

John_Holmes

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Innehållet och formuleringen doftar juli-tråden och är förmodligen skapad av samma TS.

1.) Beror helt på tillvägagångssätt.

2.) Oklart

3.) Luddig formulering?

4.) Anledning att låna är självklart något du behöver uppge.
2. vad är riskerna med att skicka vidare skulden till ett inkassobolag utomlands är själva frågan.

3.Det bästa sättet att föra över pengarna till det nya bankkontot i det nya landet. Även om formuleringen är konstig så kan man svara om man har uppfattat frågan. Jag är ny på detta forum och har inte hört talas om det sen igår.

Tack för att du gav ett klart svar på en av punkterna i alla fall. Det uppskattas.
 
Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Din inkomst var ganska risig så du behöver inte räkna med att få några jättelån.

I vissa länder är det ganska svårt och i vissa nästan omöjligt för en utlänning att bli kund på en bank i landet, det kan ju vara något att fundera på efter. Vissa länder har du svårt att göra utlandsbetalningar till, det går ju till de flesta men är olika komplicerat. Den nya banken kanske är nöjd med att du gör ett stort uttag i en kortterminal på bankkontoret och att man gör en insättning på så vis, men dom åker på ganska dryga avgifter på ett sånt uttag hos banken så det kan kosta några procent att göra den manövern.

Man brukar oftast behöva ange vad man ska med pengarna till ja.
 

John_Holmes

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Din inkomst var ganska risig så du behöver inte räkna med att få några jättelån.

I vissa länder är det ganska svårt och i vissa nästan omöjligt för en utlänning att bli kund på en bank i landet, det kan ju vara något att fundera på efter. Vissa länder har du svårt att göra utlandsbetalningar till, det går ju till de flesta men är olika komplicerat. Den nya banken kanske är nöjd med att du gör ett stort uttag i en kortterminal på bankkontoret och att man gör en insättning på så vis, men dom åker på ganska dryga avgifter på ett sånt uttag hos banken så det kan kosta några procent att göra den manövern.

Man brukar oftast behöva ange vad man ska med pengarna till ja.
så 500 000k är för ambitiöst? Hjälper det inte att jag redan har 400 000 i besparingar?

Det där har jag räknat med att det blir svårt att bli kund hos en bank utanför eu. Ett annat alternativ är att starta ett företag i det nya landet. Ett annat är att skaffa en offshore bank. En tredje är att köpa crypto för pengarna.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
så 500 000k är för ambitiöst? Hjälper det inte att jag redan har 400 000 i besparingar?

Det där har jag räknat med att det blir svårt att bli kund hos en bank utanför eu. Ett annat alternativ är att starta ett företag i det nya landet. Ett annat är att skaffa en offshore bank. En tredje är att köpa crypto för pengarna.

Besparingarna syns ju inte på någon kreditupplysning så det saknar betydelse.
Att starta bolag utomlands behöver inte bli lättare det, det varierar nog friskt mellan länder, men du kan säkert behöva en del pengar för att underlätta hastigheten i handläggningen på myndigheterna i de länderna.
 

John_Holmes

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Besparingarna syns ju inte på någon kreditupplysning så det saknar betydelse.
Att starta bolag utomlands behöver inte bli lättare det, det varierar nog friskt mellan länder, men du kan säkert behöva en del pengar för att underlätta hastigheten i handläggningen på myndigheterna i de länderna.
Så helt utan anmärkningar vad kan jag förvänta mig att få? Ett annat alternativ är att starta enskild firma och låna där, för då står skulderna fortfarna på mig som privat person.

Det finns en anledning till att jag har valt dem länderna. Jag har kompisar där som kan hjälpa mig, och överraskande nog så är inte byråkratin där, när det kommer till att starta eget, så ansträngande som många tror.
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 205
Mottagna reaktioner
915
Poäng
817
Så helt utan anmärkningar vad kan jag förvänta mig att få? Ett annat alternativ är att starta enskild firma och låna där, för då står skulderna fortfarna på mig som privat person.

Det finns en anledning till att jag har valt dem länderna. Jag har kompisar där som kan hjälpa mig, och överraskande nog så är inte byråkratin där, när det kommer till att starta eget, så ansträngande som många tror.
Beror ju på mellan 100.000-300.000 ger inte så mkt att gå på. Vad tjänare du förra året?
 

Dunder

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 427
Blev medlem
23 Augusti 2021
Meddelanden
2 547
Mottagna reaktioner
2 157
Poäng
1 427
Köp bitcoins för pengarna? Tänkte det stod att du ej kunde öppna bank utomlands men ha pengarna på bitcoin istället för att ha på ett konto så det kan såras?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Så helt utan anmärkningar vad kan jag förvänta mig att få? Ett annat alternativ är att starta enskild firma och låna där, för då står skulderna fortfarna på mig som privat person.

Det finns en anledning till att jag har valt dem länderna. Jag har kompisar där som kan hjälpa mig, och överraskande nog så är inte byråkratin där, när det kommer till att starta eget, så ansträngande som många tror.

Startar du en enskild firma kommer du få det svårare att låna mest troligt, då en enskild firma som regel inte genererar annat än utgifter första åren, men är det ett antal år bort till du ska åka så är det förstås en ide, bara du får lite fart i din firma.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp